perwiraku!!

Saturday, January 22, 2011

Fakta-perkara-perkara yang boleh meningkatkan kemampuan otak

Otak kita selalunya akan kehilangan sel-selnya ketika mencapai usia 30 tahun. Akibatnya, daya ingatan akan terganggu, mudah lupa dan susah nak mengingat maklumat baru. Tapi, korg semua jangan bimbang sebab ade cara untuk mengembalikan daya ingatan korang.


Teh Hijau
http://koran.republika.co.id/images/news/2008/10/20081014104201.jpg

Kandungan teh hijau yang mengandung anti oksidan tinggi, akan memerangi radikal bebas yang dapat menyerang saraf otak. Teh hijau telah terbukti boleh menghapuskan enzim yang menyebabkan Alzheimer(nyanyuk). Selain itu teh hijau juga membuat kemampuan otak menjadi lebih tajam.



Mengunyah
http://images.detik.com/content/2010/03/10/766/permen-karet-depan-sheknows.jpg
Kegiatan mengunyah dapat meningkatkan aliran darah ke otak yang mengawal ingatan. Korang boleh mengunyah ape-ape je semasa study ke makan nasik ke(boleh ke) dan macam aktiviti lagilah.banyak sangat la..

Bermain alat muzik
http://img.antaranews.com/2009/8/pianis.jpg

Latihan menggunakan alat muzik dapat menajamkan lagi daya ingatan seseorang. Bermain muzik juga dapat menjadikan otak berfikir lebih kreatif.

kalau x percaya,korang try sendiri la....


Mencium wangi bunga
http://3.bp.blogspot.com/_l_tD4A49oXE/Sh6m4Ncqs9I/AAAAAAAAACo/0FDCAVWULsQ/s320/458670294_ba2aac227b.jpg

Penyelidikan di Amerika menunjukkan bahawa, orang yang sering mencium bunga boleh berfikir 17 % lebih cepat. Aroma bunga dipercaya boleh menghilangkan stress dan menjadikan pemikiran lebih tajam. Letakkan banyak bunga di tempat kerja atau belajar supaya bunga sentiasa mengeluarkan bau yang best.

Kalau letak bunga taik ayam macam mane pulak ekk??

Petua terakhir- letak buku bawah bantal



Sebelum tido tu,pastikan semua buku yang korang ade disusun dengan rapi,segala nota-nota penting disusun jugak.Letakkan semua tu bawah bantal korang dan korang berharap dalam hati.."minta-minta la semua yang nota yang ade dalam ni masuk dalam kepala otak aku"..kemudian,perlahan2 korang pejamkan mata.buat berulang kali yee..

ni lah style budak2 ipta yang nk dekat exam,semua buku, nota di bawak tido sekali dengan harapan semua tu masuk masa tido..kahkahkah..

p/s:baca alQuran,berzikir,melakukan amalan kebaikan dan melakukan segala yang dituntut adalah yang terbaik untuk kita meningkatkan ketajaman otak kita.


No comments:

Post a Comment