perwiraku!!

Wednesday, February 2, 2011

Riba' atau tak?

Lagi 2 tahun setengah je lagi aku nak abis belajar dan selepas itu aku akan cari ape yang sepatutnya dimiliki oleh orang cam aku. Semestinya first duit gaji yang tertunggak aku nak cari kete sebijik. Kalau boleh nak la kete baru dan besar yang boleh bawa mak ayah aku jalan-jalan.Proton pn jadilah..hehehe.



Tapi kereta sekarang ni bukannya harga seribu dua ribu and bukan leh beli dengan air liur je.Paling kurang harga kete baru sebijik Rm40 ribu..wahahaha..mane gua nak cari money camni.Ok,abang aku cakap buat ar loan.Ko kan kerja government,senang je loan nak lepas.Itu memang aku setuju sangat la.Abang aku pn buat loan gak dan die pn keje kerajaan,senang je loan die lepas.Aku pn da set da,xyah risau pasal kete lepas ni,loan konfem lepas.haha.
Tp pada suatu hari,masa ni aku ade kelas ngn lecturer aku,Ustaz ni,ade PHD perubatan islam,dia ajar TITAS(tamadun islam).Ustaz ni memang banyak citer ar,memang seronok kelas ngn die,x ngantuk,x boring dan x lapuk dek hujan.Tiba-tiba die bukak citer pasal loan kete lah,loan rumah lah dan bermacam-macam lagi loan yang dibuat oleh bank-bank di Malaysia.Korang nak tw x ape die cakap...Pinjaman-pinjaman yang dibuat oleh pihak bank ni kebanyakannya mempunyai unsur riba'.Aku tanye ustaz tu,macam mane ade unsur riba' plak ustaz?Die jawab dengan tenang,pinjaman yang bank bagi tu kan mempunyai interest(bunga) apabila kita nak bayar balik dan bunga yang dikenakan sangat tinggi.Ade la dalam beberapa peratus entah.Selain bunga,bank ade jugak mintak beberapa lagi fees spt processing fee dan cukai perkhidmatan.Sepatutnya cukai perkhidmatan yang bank mintak tu pn da cukup banyak lepas tu ade ke nak letak interest lagi..ha,tu la yang dikatakan riba'..ooooooo..
Lepas tu,aku tanye ustaz beli kete camne?hahaha(aku saje nak bagi die x terjawab)..Ustaz tanya aku balik,awak tengok saya pakai kete ape?aku jawab,kete honda yang buruk tu..hahaha..ustaz pn bagitw die beli kete honda buruk die tu dengan harga RM10 ribu je dan die beli cash and carry..fuiiyoo..kaya ustaz.haha.Die ceramah kt kitorang,kalau nak beli kete ke kumpul duit dulu dan bila da cukup beli cash terus.hahaha.Ha,pastu member aku tanye,kete toyota corrola altis yang ustaz jarang pakai tu beli camne?hahaha..Die jawab dengan tenang lagi,kete tu bukan die punya,kete tu pak sedare die punye yang belajar kt oversea..die tolong jaga dan pakai je.haha.
Last sekali,ustaz ni cakap,kalau betul nak buat loan buat kt bank islam je sebab bank tu hanya kenakan caj perkhidmatan je.Ok lah ustaz,terima kasih banyak2.

*aku tengok bank islam punye caj perkhidmatan peratus die sama je dengan bank yang ade interest.ape pn,aku pn xtw la nak cakap ape.aku rasa nanti aku sebat je kot.hahaha

4 comments:

  1. kira ak kna wat loan kat bank islam la nh?

    ReplyDelete
  2. mase mane yang ko tanye ustaz? lpe.. ni cerita ko.. hahahaha..
    beli kete yang second sudah le.. beli kancil, xsmpi 5k.. bli cash.. haha

    ReplyDelete
  3. alah..nak dijadikan serita la..ces!

    ReplyDelete