perwiraku!!

Wednesday, February 2, 2011

Susah Ke Senang Jadi Babysitter?

aku ingat cuti ni aku nak rehat cukup kat umah.x perlu buat kerja dan beristirehat dirumah ibarat raja tp semua tu x terjadi sebab kt rumah aku ade sorang baby yang baru je lahir.baby ni anak buah aku,die anak abang aku..adoi!kalau baby ni pandai buat kerja,pandai tido sendiri ke pandai makan sendiri pandai buat susu xpela.senang sikit kerja aku tp masalanye die ni baby.biasa la kan,baby mane tw buat ape2.keje die tido je pastu merengek.

Dan kalau korang nak tw,kt umah aku xde sorang pn adik beradik pompuan dan aku cuma mengharapkan mak aku je tolong jaga.Sebenarnya,abang aku ngn bini die keje.sorang kat Melaka sorang lagi kat Penang,diorang xde masa la nak jaga anak diorang ni.So,diorang letak la anak diorang kt mak ayah aku.Hal ini akan menyebabkan aku terlibat sama. Mak aku seorang ustazah disekolah agama dan banyak urusan di sekolah.Maknanya.....tugas menjaga rumah dan baby adalah jadi tugas aku.cet!nak harap adik aku,sampai bila-bila pn xjalan ar.

So,aku pn terima la tugasan ni,aku jaga dengan ikhlas hati.Mula-mula aku ingat senang je jaga baby sebab aku ingat bagi je la susu kt die konfem die tido punye lah tp ni lain punye cerita.Baby ni kalau tido aku memang seronok tp kalau die terjaga konfem aku x seronok.Pasal apa?pasal die ni kalau bangun mesti nak susu..Aduh!aku da la malas nak buat susu baby ni,xtw nak sukat berapa banyak susu and air panas.aku bantai ngn air sejuk je.hahaha.elok juga aku tengok die minum.haha.Lagi satu,kalau bangun pastu nangis pastu bagi susu pun nangis jugak,,ha,x lain x bukan,konfem berak la tu.Ah!lantak ar,aku x kan basuh berak baby sampai la mak aku balik..hahaha.sekadar melihat di celah pampers je bentuk taik baby ni.hahaha.
Tp dalam susah senang menjaga baby ni,aku tetap rasa seronok gak.Bukan apa,baby kan kecik,cute..kulit pn lembut.seronok ar pegang,main kulit die,cium-cium die.geram!!!Aku paling suke main ngn baby ni lepas die mandi.aku memang suke giler..nak taw kenapa?sebabnya baby ni kalau lepas mandi wangi giler.nak2 lagi bila diletak minyak cina tu,minyak yuyi cap limau.memang harum semerbak.Bila da bau camni,konfem aku kacau la baby ni.selagi die x nangis selagi tu aku kacau die.memang comel!!hahaha

Walaupun ini bukan lah pengalaman pertama aku menjaga baby ni tp aku sememangnya akan menolak bila disuruh jaga baby.Oleh disebabkan terpaksa lah,aku jaga gak.Baby memang kuat tido.sehari aku rasa baby perlukan 12-14 jam untuk tido(ye kot).Time die tido ni lah time paling seronok buat ibu2 kerana time ni lah mereka nak berehat,buat kerja sendiri,memasak dan macam2 lagi.Walaupun kehadiran baby ni membuatkan banyak masa kita menjadi terhad namun kehadiran mereka ni lah pelengkap sebuah keluarga yang bahagia dan lagi satu,orang perempuan memang perlu ade setiap masa disaat baby dilahirkan..hahaha.Hargailah mereka.

1 comment:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete